Dnešní doba si žádá rychlých řešení a lidé omámení tímto novým fenoménem vyvolaným vlastní neuvážeností, egem a neschopností vnímání sebereflexe v čase, jsou tímto závodem s časem totálně odpojeni od reálného stavu věci.
Pojdmě si dát příklad:
pro zamyšlenou individuální výuka lyžování nebo snowboardingu je v kontextu výuku k tzv. dopilování techniky klienta. Chcete-li dopřát naprostou kvalitu předání informace, máte-li na to dostatek financí, pak zůstaňte v kolonce individuální výuky. Je drahá a bude v budoucnu ještě dražsí. Musí, jinak by to ani nefungovalo.
Naproti tomu skupinová výuka by měla být prvotním impulzem k interakci s okolním prostředím (tj. materiál, sjezdovka, les, sluníčko, sníh, mráz, kolektiv aj.), společně se skupinou dalších jedinců, kteří se k počátkům lokomoce s "náčiním", které je k danému sportu (lyže nebo snowboard) potřeba.... kteří se snaží ve skupině "dobrat" pohybu po sněhu. S očekáváním kýženého výsledku v čase a zároveň v očekávání zábavy v kolektivu. Což upřímně je skvělé, ale dnes se nám pomalu díky veškerým neosobním aplikacím mírně vytrácí. Ovšem...zmínil jsem pohyb na sněhu.
Tento je potřeba k úplným začátkům učení. Učení probíhající ve skupině je mnohem efektivnější a zábavnější. Z mnoha důvodů:
Ten základní je jakási společná socializace v cizím (zimním prostředí). Společné překonávání instruktorem stanovených cílů. Motivace jednotlivce i skupiny. Humor. Soutěživost. Růst.. a mohli bychom dále pokračovat. Každý zájemce o práci instruktora nebo hotový instruktor si jistě dokáže domyslet výhody, či nevýhody koncepce výkuy jak individuální, tak skupinové. Skupinová se v mnoha dílčích detailech jeví jako lepší a pro vývoj jednotlivce v důsledku hodnotnější. (úsměv na fotce níže).
Je zřejmé, že skupinová výuka je naprosto nosnou "konstrukcí" výhod společného: činění, poznávání, pohybu, pocitů, emocí, soutěživosti, do - či nedokonalosti v provedení pohybu, který předvádí instruktor na 120 procent. Společný prožitek se tedy logicky jeví jako tzv. společenská událost, či sportovně kulturní aspekt poznávání nového motorického projevu vlastního těla. Samozřejmě za dohledu technických specifik daných cviků, která za vás zná a reaguje či opravuje samotný instruktor. Od instruktora se očekávají všechny dovednosti, které zajistí kvalitní a bezpečné vedení výuky.
Vedení instruktora (v případě obrázku instruktorky), je nutná erudice, praxe a vlastní nepřenositelná zkušenost s výukou, kdy techniku, taktiku, společně s metodikou mixuje pro jednotlivce ve skupině tak, aby celá skupina uměla pracovat společně a v zadaném cviku se vyvíjela. Stejně tak, jako konkrétní cvik byl ve skupině opravován na individuální úrovni v interakci s okolními podmínkami, a také s vědomím účastníků skupinové výuky, že oprava chyb ve cviku kolegy, se může týkat také jejich provedení prvku, který ještě nemají motoricky zažitý a zvládnutý. Princip: opravuji sebe na základě pozorování Tebe.
Text výše uvedený se může na první pohled zdát relativně složitý. Mým záměrem je zde, ale posvítít světlem erudice učitele lyžování na fakt, že v kontextu stále zhoršující se kvality sněhu v českých podmínkách i na alpských ledovcích - ve smyslu boje s oteplováním planety, je zřejmé, že kvalita výuky lyžování nebo snowboardingu bude muset i nadále stoupat bez ohledu na nedostupnost dlouhodobých instruktorů s praxí, erudicí a vlastním technickým umem. Nelze učit takto krásný sport někým, kdo sám je začátečníkem ve smyslu praxe.
Je naprosto mylné, že INSTRUTKOR lyžování nebo např. INSTRUKTORKA snowboardingu bude v budoucnu nahrazena nějakou formou umělé inteligence z povzdálí. Není to možné. Naštěstí.
NIKDY se nenaučíte lyžovat nebo jezdit na snowboardu sledovaním videí nebo jiných interkativních zdrojů. Stejně tak, pokud by vás někdo chtěl vést pouze hlasem "na dálku",interaktivně. Napříkald do sluchátek uvnitř přilby. Vlastní pohybová návaznost cviků na opravu, ukázku, popis a předvedení v čase s klientem není možná bez živého a přítomného instruktora ve výuce na svahu, přímo se skupinou nebo jednotlivcem. A není možná bez vjemu pohybového vnímání těla, mysli a očního porovnání s pohybovým vzorem /instruktorem na svahu.
Prosím porovnejte si kvalitu výuky v lš a porovnejte užitek časového aspektu výuky. Dnešní doba si "myslí", že hodina individuální výuky je více než 4 hodiny skupinové.
NENÍ TO PRAVDA ! Věnujte své finance skupinové výuce, uděláte pro sebe a své děti mnohem více. Neboť lyžařská škola v prostředí hor je jedna z posledních možností člověka, jak se seznamovat a bavit v krátkém časovém úseku aniž by byl vystaven stresujícím situacím. Je naprosto přirozené zapsat se do kurzu výuky například snowboardingu a po ukončení kurzu mít o další žívé KAMARÁDY NAVÍC.
Commenti